آلبرت بغوزیان بیان کرد: بانک‌ها تمایلی به همراهی با سیاست‌های حوزه مسکن و اعطای تسهیلات در این زمینه ندارند زیرا خود این بانک‌ها تبدیل به بنگاه اقتصاد برای ساخت و ساز شده‌اند و ترجیح می‌دهند منابع خود را در ساخت مسکن سرمایه گذاری کنند.

تمایل نداشتن بانک‌ها به اعطای تسهیلات مسکن ریشه در بنگاه اقتصادی شدنشان دارد

به گزارش قدس آنلاین، آلبرت بغوزیان اقتصاددان بیان کرد: بانک‌ها تمایلی به همراهی با سیاست‌های حوزه مسکن و اعطای تسهیلات در این زمینه ندارند زیرا خود این بانک‌ها تبدیل به بنگاه اقتصاد برای ساخت و ساز شده‌اند و ترجیح می‌دهند منابع خود را در ساخت مسکن سرمایه گذاری کنند.

بغزیان معتقد است: ناکارآمدی‌های کلان اقتصاد ایران باعث شده، تولید جذاب نباشد و از این رو بانک‌ها هم ترجیح می‌دهند در این زمینه سرمایه گذاری نکنند.

وی در این باره گفت: با اینکه موضوع حمایت از تولید و اهمیت آن بارها توسط کارشناسان و مسئولان کشور بیان شده اما نظام بانکی علاقه چندانی به تزریق منابع مالی خود به تولید ندارد، دلیل آن است که تولید در جایگاه درست خود در اقتصاد قرار نگرفته و نظام بانکی نمی‌خواهد دچار ضرر و زیان شود. در اصل بانک‌ها نمی‌خواهند بار مشکلات تولید را به دوش بکشند.

بغزیان افزود: به عقیده من اقبال اندک برخی بانک‌ها به تولید، ابهام در سودآوری آن است. از همین‌رو بانک‌ها به دنبال اعطای تسهیلات به بخش‌هایی هستند که بازده کوتاهی دارند و سود آنها تضمین شده است.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران گفت: البته به بانک‌ها از طریق مختلف دستوراتی داده می‌شود که تسهیلات خود را معطوف به تولید کنند اما مسلما برای بانک‌ها این موضوع جذاب نخواهد بود.

بغزیان تصریح کرد: در شرایط کنونی بانک‌ها به دلیل خواست دولت موظف به اعطای تسهیلات با سودهای پایین به تولید می‌شوند، در حالی که نرخ تورم در اقتصاد بالاتر از نرخ این سود است. همین موضوع باعث می‌شود همواره بانک‌ها از پرداخت تسهیلات به تولید شانه خالی کنند.

وی گفت: بنابر این می‌توان این‌گونه نتیجه گرفت که آنچه می‌تواند بانک‌ها را راغب به پرداخت تسهیلات به تولید کند، منطقی کردن نرخ بهره است. البته در این شرایط تولیدکنندگان دیگر از تسهیلات استقبال نمی‌کنند. این همان مشکلی اساسی و کلانی است که اقتصاد ایران با آن مواجه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.